vrijdag 5 december 2014

Licht en Beweging

Hoewel het hoofddoel van de modelbaan natuurlijk het treinenbedrijf is, is de scenery minstens zo belangrijk. De omgeving van het spoor moet ook een beetje 'leven': industrie, huizen, lichten...
Om dit te gebruiken heb je natuurlijk modelbouw, die allerlei bouwmodellen leert voor van alles: huizen, stations, industriegebouwen. Ook kun je veel zelf bouwen, zoals bomen, allerlei attributen naast en op het spoor.
Voor het besturen van al die spullen heb ik gekozen voor Rocnet: omdat ik het programma Rocrail al gebruik, was het een logische keus om voort te bouwen op de modules die Peter Giling al een tijdje ontwerpt. Voorheen waren deze gebaseerd op loconet, maar nu is er een reeks modules die gebruik maken van de raspberry pi.
Het werkt als volgt:

Als eerste bouw je een module die op de raspberry pi geprikt wordt en zorgt voor de communicatie met de andere modules (via i2c), dit gebeurt op basis van 6-polige telefoonkabels:



(de losse kabels boven de zwarte kabel zijn mijn eigen toevoeging, ik heb namelijk een statusled en -knop op een paneel gemonteerd)

Dan voeg je 1 of meerdere interface-modules toe: er zijn op dit moment 2 soorten modules:
- een input/output module: hiermee zijn 32 in- of uitgangen te realiseren, zoals drukknoppen of sensoren (ingangen) of relais of leds (uitgangen).
- een servomodule: hiermee kunnen regelbare uitgangen worden gerealiseerd, zoals servo's (beweging) of dimbare leds (licht).



Dit is mijn I/O module, hier zijn op dit moment 20 in- en uitgangen mee gebouwd. Voor de scenery heb ik totaal 12 relais aangesloten:

Dit is een 8-voudige relaiskaart, ook van Peter Giling, de spaghetti is de verdeling van de uitgangen over lichtfuncties (4 stuks) en bewegingsfuncties (ook 4 stuks). Voor allebei gebruik ik namelijk een aparte voeding.

Dit is een 4-voudige relaiskaart 'made in china', die ook direct aan te sluiten is. De relais kunnen trouwens ook 230 volt schakelen (!).

De relais configureer je binnen Rocrail, door setup te kiezen van de Rocnet nodes (deze verschijnen vanzelf in het menu, ze melden zich via het netwerk), en dan per connector de configuratie van de poorten aan te passen:


De onderste 4 poorten waren aangesloten op het chinese relaiskaartje, aangezien ik ze activeer door de uitgang laag te maken heb ik ze hier geïnverteerd (waardoor ik ze nu dus activeer door de uitgang hoog te maken).
Je kunt ze dan binnen Rocrail toewijzen aan een uitgang door de naam van de interface te geven (in mijn geval 'Rocnet'), het id van de Raspberry pi node:


En het nummer van de uitgang (in dit geval dus 13 t/m 16). Op deze manier heb ik een aardig dorpsstraatje gebouwd, compleet met draaiende molen, smid met hamer en smidsvuur, en de nodige straat- en huisverlichting.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten