woensdag 1 april 2015

Gebruik Märklin wissels in universele baan

Een van de problemen bij het gebruik van een universele baan, die geschikt is voor 2- en 3-rail materiaal zijn de wissels. Hoewel bij Märklin K-rails de linker en rechter rails keurig van elkaar zijn gescheiden, is dat bij de wissels niet zo vanzelfsprekend.
Neem als eerste voorbeeld de 'normale' K-rail wissel:

Na het puntstuk bestaan de wisseltongen uit 2 gedeeltes, waarvan het eerste stuk vast zit en het tweede stuk kan bewegen. Tussen de 2 vaste gedeeltes zit een metalen 'vork', die verbonden is met de rails helemaal boven en beneden. Hierdoor zijn dus beide railstaven met elkaar verbonden. Prima voor 'normaal' 3-rails gebruik, maar niet voor 2-rails of 3-rails met detectie. Daarnaast zijn de vaste en beweegbare gedeeltes niet elektrisch met elkaar verbonden.
De oplossing is in dit geval tweeledig:
  1. met een dremel o.i.d. de 'vork' splitsen in 2 gedeeltes
  2. de beweegbare gedeeltes met een metalen verbinding koppelen aan de vaste gedeeltes.
Overigens bestaan er ook oudere uitvoeringen van deze wissel, met een beweegbare wisseltong en zonder 'vork', en zelfs met vaste wisseltong, zonder 'vork'...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten