Voor de centrale gebruik ik bij deze baan de OpenDCC Z1 centrale, maar eigenlijk kan ik ook andere centrales gebruiken, mits ze aangestuurd kunnen worden met een computer.
Voor het aansluiten zijn de volgende zaken van belang:
- Aparte voeding
- Gescheiden DCC-signaal voor rijspanning en programmeerspoor
- Aansluiting van terugmelders
- Noodstop mogelijkheid op bedieningspaneel
De bediening van de centrale gebeurt bij mij via XpressNet: ik heb een aantal stekkerpunten gemaakt waar ik een Multimaus of ander XpressNet apparaat in kan klikken.
Welke centrale je ook gebruikt, er zijn een aantal zaken die je moet bedenken als je deze voor de modelbaan wil gebruiken:
- Hoe ga je de centrale aansluiten: als standalone controller of alleen als sturing?
- Gebruik je de ingebouwde booster of een of meer externe boosters?
- Hoe ga je het programmeerspoor gebruiken?
- Hoe sluit je losse controllers aan?
- Hoe sluit je terugmelders aan?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten