Als je geautomatiseerd wil rijden, heb je een manier nodig om te detecteren waar een trein zich bevindt. Dit kan op diverse manieren, de simpelste manier is een bezetmelder. Bij 3-rail systemen kun je hiervoor massamelders gebruiken (de loc maakt wel of niet contact met massa in een afgesloten sectie), maar meestal wordt stroomdetectie gebruikt (de loc gebruikt stroom in een afgesloten sectie).
Voorwaarden voor bezetmelders
Voor zowel massadetectie als stroomdetectie heb je afgesloten secties nodig. Dit houdt in dat minstens 1 van de geleiders in de te meten railsectie volledig geïsoleerd moet zijn van de rijstroom. Deze sectie wordt dan gevoed middels de bezetmelder.
Terugmelden van de bezetmelding
Om de bezetmelding terug te melden aan de computer die de treinen automatisch laat rijden heb je een systeem nodig om dit te communiceren. Dit kan middels de centrale, maar dit is niet expliciet nodig: elke manier om dit aan de computer terug te melden kan gebruikt worden:
- Bussystemen: XpressNet, LocoNet, CAN bus, Rocnet
- Netwerksystemen: MQTT over Ethernet, WIO (Rocrail)
- Directe I/O: GPIO-pinnen via Arduino, Raspberry Pi
- Indirecte I/O: I2C, SPI
Geen opmerkingen:
Een reactie posten